Od czerwca 2013 r. archiwa państwowe prowadzą kampanię społeczną „Zostań rodzinnym archiwistą”, której celem jest ochrona domowych archiwów oraz zachęcenie do dokumentowania historii rodziny. W ponad 40 miastach Polski działają punkty konsultacyjne „Archiwa Rodzinne”. Można w nich uzyskać poradę jak prowadzić badania nad historią rodzin, w jaki sposób przechowywać dokumenty i zabezpieczać je przed zniszczeniem; można również uzyskać opinię dotyczącą znaczenia zgromadzonych materiałów jako źródła historycznego, a także zgłosić chęć przekazania dokumentów do zbiorów archiwum (w formie oryginalnej lub cyfrowej), w sytuacji braku możliwości ich dalszego przechowania. Podczas prawie dwóch lat trwania kampanii z konsultacji skorzystało ponad 5 tys. osób. Odbyło się także ponad 300 warsztatów edukacyjnych i wystaw. Więcej informacji na temat kampanii, m.in. wykaz punktów konsultacyjnych, znajduje się na stronie internetowej Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych (www.archiwa.gov.pl) w zakładce „Archiwa Rodzinne”.
W czerwcu 2013 r. Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych i Program I Polskiego Radia rozpoczęły kampanię społeczną „Zostań rodzinnym archiwistą”. Powstało kilkadziesiąt audycji z udziałem pracowników archiwów państwowych – archiwistów i konserwatorów, którzy radzili jak dbać o dokumenty (m.in. fotografie i filmy) oraz prowadzić badania nad historią rodzin. W ramach kampanii odbył się konkurs dla słuchaczy Radia na najlepiej zaprezentowane archiwum rodzinne. Pośród prawie stu nadesłanych prac przedstawiciele archiwów państwowych i Polskiego Radia wyłonili 9 najbardziej interesujących. Wybrane dokumenty zostały opublikowane w albumie pt. „Archiwa rodzinne”, który ukazał się w 2013 r. nakładem Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych.