Niektórzy uważali, że pochodzący z katolickiej Polski, Jan Paweł II patrzył na prawosławie z perspektywy historii swojej ojczyzny, nie mogąc się wyzwolić z pewnych politycznych uprzedzeń. Inni podkreślali, że papież Słowianin był rzecznikiem tej części chrześcijaństwa, która w większości przyjęła kształt prawosławia.
George Weigel przyznał w jednym z wywiadów, że jednym z zaskakujących odkryć, którego dokonał podczas pracy nad biografią „Świadek nadziei” było to, że Jan Paweł II przez cały pontyfikat pogłębiał swoją wiedzę na temat prawosławia. Encyklika Slavorum Apostoli, ogłoszenie świętych Cyryla i Metodego patronami Europy czy List apostolski Orientale lumen są przykładami tego, że zbliżenie między chrześcijaństwem wschodnim i zachodnim leżało mu głęboko na sercu.
Sympozjum zorganizowane przez Katedrę Jana Pawła II działającą w ramach Uniwersytetu Mistyki w Avila ma na celu pogłębienie refleksji dotyczącej miejsca i roli teologii i duchowości prawosławnej w nauczaniu polskiego papieża. Odbędzie się ono na wspomnianej uczelni w dniach 12-14 listopada br.
Temat sympozjum „Aby byli jedno. Wschód i Zachód ku pełnej komunii” wyraża przekonanie, że pontyfikat Jana Pawła II stanowił istotny krok ku zjednoczeniu Wschodu i Zachodu, choć nie był to czas wolny od trudności i nieporozumień.
Trzech prelegentów z grona siedmiu to przedstawiciele Kościołów prawosławnych, patriarchatów konstantynopolitańskiego i moskiewskiego oraz prawosławnego Kościoła bułgarskiego. Poruszą oni tematy związane z rolą Ducha Świętego w Kościele, duchowością monastyczną oraz znaczeniem teologii prawosławnej w kulturze europejskiej. Z kolei teolodzy katoliccy podejmą tematy dotyczące teologicznego znaczenie pierwszego millennium dla dążenia do jedności oraz duchowego i ekumenicznego wymiaru synodalności a także wrażliwości Jana Pawła II na kulturę prawosławną i miejsce Ojców wschodnich w jego nauczaniu. Prelegenci pochodzą z różnych ośrodków naukowych reprezentujących kilka krajów europejskich.
Sympozjum to jest trzecią z kolei konferencją naukową zorganizowaną przez Katedrę Jana Pawła II w Avila, powołaną do istnienia przez Uniwersytet Mistyki oraz krakowską uczelnię UPJPII. Dwa wcześniejsze dotyczyły duchowości karmelitańskiej oraz chrześcijańskich korzeni Europy.
Ks. Andrzej Dobrzyński